Bikepacken. Je hebt er vast eens over gehoord. Bikepacken heeft iets avontuurlijks en is voor mij de ideale manier om in de natuur te kunnen zijn met mijn racefiets, zonder mij zorgen te hoeven maken over spullen of transport. Al mijn spullen die ik nodig heb zitten in fietstassen op mijn racefiets. Mijn enige vorm van transport is mijn fiets: zo kan ik overal komen. Maar wat is het nu precies en kun je ook bikepacken in Frankrijk? Dat zal ik je vertellen in dit artikel.
Vormen van bikepacken
Je hebt verschillende vormen van bikepacken. De ene gaat op een tourfiets en neemt tent, slaapzak en gasstel mee. Daarmee kan hij of zij dagen of weken zonder supermarkt, restaurant of hotel overleven. De ander doet dit met een stevige gravelbike en gaat ook het bos in voor meerdere dagen. Ik ga altijd bikepacken met mijn racefiets. Op deze fiets neem ik geen tent of gasstel mee, want een racefiets kan niet zoveel gewicht dragen. Ik noem het ook wel bikepacken light.
Ik vind dit de ideale combinatie: gedurende de dag ben je van niks afhankelijk en je bent licht bepakt, dus je kunt flinke kilometers fietsen. ’s middags en ’s avonds ontspan ik en geniet ik liever van een goede wijn of een stevige maaltijd dan dat ik mijn tent opzet en op 1 pit een simpele maaltijd in elkaar zet.
Regel hier direct je actieve vakantie in Frankrijk!
Ervaar de ultieme vrijheid met bikepacken
Een ander bijkomend voordeel is dat je van A naar B kunt fietsen. Je fietst hierdoor geen stukken dubbel en kan ook door verschillende gebieden komen. De langste tocht die ik heb gemaakt is in Corsica beginnen met fietsen en daarna via Nice naar Grenoble. Zowel in Corsica als in het Alpengebied tussen Nice en Grenoble was ik anderhalve week. Dit is heerlijk. Hier is ook mijn droom ontstaan om kleinschalige fietsvakanties te organiseren met bikepack. Dit doe ik nu met Rudi Rides. Naast Frankrijk ben ik ook bekend met bikepacken in een deel van Italië.
Extra gewicht, beperkingen en accommodatie
Hoe je te werk gaat als je wilt bikepacken van A naar B moet je aan een paar dingen denken:
1. Je bent 5kg zwaarder dan normaal, dus als je gaat klimmen kost dit meer moeite
2. Denk eraan dat je geen schoenen of jas mee kan nemen tijdens de week fietsen
3. Je hotel moet fietsvriendelijk zijn en je fiets veilig kunnen stallen
Welke uitrusting heb ik nodig?
Voorheen fietste ik nog wel eens met een rugtas, maar dat is echt niet aan te raden: slecht voor de warmte-afvoer, niet fijn voor de rug en minder stabiliteit op de fiets. Nu heb ik de volgende uitrusting:
1. Grote tas aan mijn zadel vast (zie foto). Een zadeltas van tussen de 15-17 liter is voor mij voldoende. Hier past al mijn kleding en mijn toilettas in. Daarnaast gaan mijn slippers op het elastiek bovenop de tas.
2. Kleine tas in het frame. Vlakbij de bidons past in een driehoek een andere tas. Deze is fijn omdat bagage in deze tas de stabiliteit van de fiets niet vermindert. Hier past een jasje, een stokbrood, andere repen en een binnenband in.
3. Kleine tas aan je stuur. Dit is puur extra: bijvoorbeeld voor een bak kwark en een lepel, maar er kan ook zonnebrand of een mobiel of portemonnee in.
Vergeet ook niet dat je nog drie zakken achterop je shirt hebt waar je als je wilt nog wat extra spullen in kan doen. Kijk voor de volledige paklijst voor 2 of 3 weken op deze Instagram pagina
In Frankrijk is het goed fietsen
Goed asfalt in Frankrijk
In Frankrijk is er over het algemeen vrij goed asfalt, dus dit is goed te doen op een racefiets. In de afdalingen haal je misschien een hogere snelheid of niet, maar in beide gevallen kost het meer moeite om te remmen. Dit is voor schijfremmen nooit een probleem, maar voor velgremmen moet je eerder remmen om rustig de bochten aan te snijden. Daarnaast slijten de blokken sneller dus controleer ze vooraf goed of neem een extra paar mee. Ik vind het zelf wel fijn om hard af te dalen en met extra gewicht gaat dat makkelijker. In een afdaling ergens voor Ajaccio heb ik zelfs snelheden van boven de 80 km/h gehaald, maar of dat nu het verstandigst is weet ik ook niet.
Automobilisten geven veel ruimte
Ook automobilisten houden veel rekening met jou als fietser. Ze passeren met een grote afstand tussen jou en hen in. Daarnaast maken ze weinig risicovolle manoeuvres en kennen ze ook de type wegen goed: de beklimmingen van een berg met de haarspeldbochten bijvoorbeeld. Gebruik wel altijd het aangegeven fietspad als deze bestaat. Anders mag je gewoon op de weg fietsen.
Eten en drinken tijdens het bikepacken
In Frankrijk hoef je nooit zorgen te maken dat je niet genoeg te eten krijgt. Houd er alleen wel rekening mee dat de boulangerie en sommige andere winkels tussen de middag dicht zijn. Mocht jouw klim net iets langer duren dan gepland, dan zul je het met de supermarkt moeten doen (als die er is) of op het terras zitten (dat kan tot iets later: tot 14:00 of 15:00 afhankelijk van de locatie). In mijn ervaring zijn ze hier vrij strikt in. Je komt met bikepacken waarschijnlijk op locaties die minder toeristisch zijn, dus die houden zich nog aan de traditionele openingstijden.
Gratis tip voor maximale vrijheid
Wat ik als tip wil meegeven is om voor een beklimming, of al bij aanvang van de etappe, een stokbrood, stuk kaas, een bak kwark (fromage blanc) en muesli mee te nemen. Ja, dit is relatief veel gewicht en ruimte ten opzichte van je totaal, maar het levert zoveel meer vrijheid op. Je hoeft niet tot het volgende dorp te wachten, of met openingstijden van restaurants rekening te houden. En ja: voor die vrijheid ben je toch gaan bikepacken?
De komende zomer zal ik verschillende bikepacking tochten aanbieden in Frankrijk. De eerste staat gepland in mei. Dan ga ik naar het o zo prachtige Corsica. Mei is daar de perfecte maand voor. Kijk voor details en registratie op Rudirides.nl. Verder fiets ik van 4-11 juni met een kleine groep door de Franse Alpen met bikepack: 400 kilometer en 8000 hoogtemeters worden er dan afgelegd. Bekijk de website voor details
Bekijk hier meer actieve vakanties in Frankrijk:
—
Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Rudi Rides.