Met de auto naar Frankrijk? Hier vind je handige tips!
Tips om met de auto naar Frankrijk te gaan
Is het voor jou, net als voor veel andere mensen ook elk jaar weer een uitdaging om met de auto naar Frankrijk te gaan? Volle snelwegen, steeds veranderende regels en andere onverwachte zaken die de vakantiepret kunnen drukken en ga je op de bonnefooi of kies je voor een reisorganisatie?
Maak je niet druk want met de informatie en tips hieronder heb je alles om goed voorbereid op vakantie naar Frankrijk te gaan. Een autovakantie in Frankrijk is gewoon heel leuk. Niet voor niets is Frankrijk al vele jaren erg populair bij Nederlandse en Belgische vakantiegangers.
Autorijden in Frankrijk gaat over de Autoroutes comfortabel én snel. Frankrijk kent een uitstekend netwerk van snelwegen die grotendeels als tolweg beschikbaar zijn. Afhankelijk van je vakantie kun je dus kiezen om je snel te verplaatsen van A naar B of juist om te genieten met een rit over rustige binnenwegen door het mooie Franse landschap.
In dit artikel staan veel tips om zelf met de auto naar Frankrijk te gaan. Lees dus vooral verder en ontdek bijvoorbeeld hoe je rekeningblokkades na het tanken en problemen met pech kunt voorkomen. Je kunt ook via een handige kaart met de belangrijkste autoroutes met 1 klik een hotel voor een overnachting onderweg vinden! Ook de laatste informatie over regels veel voorkomende problemen met de auto in Frankrijk worden nader verklaard.
Vakantie via reisaanbieder
Kies voor een autovakantie naar Frankrijk en laat een reisorganisatie je complete vakantie regelen. Een goede reisaanbieder zorgt er voor dat alles perfect is geregeld zodat je zorgeloos op reis kunt. Dit is onze top 5:
Met de auto naar Frankrijk? Tips!
- Hotels voor overnachting bij de Autoroute en de Franse tolwegen
- Tolwegen en autoroute in Frankrijk
- Milieuvignetten steden Frankrijk: Crit’AIR
- Snelheid naar max. 80 km p/uur op lokale wegen?
- Frankrijk kent geen Wegenwacht!
- Goedkoop tanken in Frankrijk
- Help! Mijn rekening is geblokkeerd na het tanken in Frankrijk
- Alcoholtesters Frankrijk niet meer verplicht (update)
- Regels, tips, flitspaalsignalering en navigatiesysteem
Elk geel bedje heeft een link naar hotels en chambres-d'hôte in de omgeving.
Vooral als je naar Zuid-Frankrijk of Spanje via de autoroute rijdt is het verstandig om onderweg een hotel voor een overnachting te boeken.
Je reist veel relaxter en komt uitgerust op je vakantieadres aan. Maar waar vind je een goed hotel voor een overnachting onderweg? Zijn er hotels met een familiekamer of wil je eens in een chambres d'hôte niet ver van de autoroute overnachten?
Wij hebben een handige kaart gemaakt met de belangrijkste tolwegen zoals:
- Route du Soleil (A6 / A7) » Middellandse Zee en Spanje
- Clermond-Ferrand - Millau (A71 / A75) » Auvergne en Languedoc-Roussillon
- Orléans » Toulouse (A20) » zuidwesten, Dordogne, Lot, Spanje
- Parijs - Bordeaux - Hendaye (A10 - N10) » Atlantische kust, Pyreneeën en Noorden van Spanje
klik hier voor een grote kaart
Tolwegen en Autoroute in Frankrijk
In Frankrijk ligt een uitgebreid netwerk met goed onderhouden tolwegen. Rijden over de Autoroute is in de meeste gevallen snel en comfortabel. De maximale snelheid is 130 km per uur. Als het regent mag je maximaal 110 km per uur.
De bekendste Autoroute in Frankrijk is de Route du Soleil
De tol werkt eenvoudig. Als je een tolzone nadert zie je een groot bord langs de weg met het woord Péage. Dit staat meestal 2 kilometer voor de tolpoorten. Als je bij de tolpoorten komt stuur je de auto of motor naar een poort waar een groene pijl boven. Je hoeft dan nog niet te betalen.
Rij met aangepaste snelheid naar de gekozen poort. Zorg dat je zo dicht mogelijk naast de automaat komt en je makkelijk uit het raam het ticket kunt pakken. De slagboom gaat vanzelf open zodra je het tolticket uit de automaat hebt gehaald en je kunt je route vervolgen.
Betalen op de tolweg gaat al net zo makkelijk.
Ons advies is om een creditcard te gebruiken. Stuur je auto naar een signalering met creditcard. Stop eerst de tolkaart in de automaat en daarna in dezelfde gleuf de creditcard (soms moet de creditcard in een aparte gleuf). Je hoeft geen code in te tikken. De kaart komt er vanzelf weer uit en je kunt verder. Wil je een reçu? Druk dan op de aparte knop. De slagboom gaat open en je kunt verder.
Contant betalen? Dat kan vooral bij kleinere tolstations als je de snelweg afgaat steeds minder. Bij de tolpoorten op de autoroute zonder het creditcard logo kun je contant betalen. Dit wordt wel steeds minder en de rijen zijn er altijd het langst. Om problemen en wachttijden te voorkomen is het gebruik van een creditcard het handigst en absoluut aan te raden. Vooral als het druk is ben je veel sneller door de tolpoort.
Je kunt tegenwoordig ook online of bij de ANWB een tolbadge kopen voor de automatische tolpoorten met de oranje T. Naast de gebruikelijke tolkosten betaal je éénmalig € 10 tot € 20 euro plus voor elke maand dat je gebruik maakt van het systeem € 1,60. Ga je alleen voor de vakantie naar Frankrijk dan is dit systeem niet aan te raden en te duur. Tenzij je wilt profiteren van de snellere doorgang.
Met de badge kun je met 30 kilometer per uur door de Tolpoorten met de oranje T rijden en hoef je dus niet meer te stoppen. De kosten worden automatisch van je rekening afgeschreven. De wachtrijen bij de tolpoort met een oranje T is altijd het kortst (en meestal kun je zo doorrijden).
Actuele toltarieven en routes vind je altijd op: autoroutes.fr
Maximale snelheid binnenwegen naar 80 km p/uur!
Op 1 juli 2018 werd in Frankrijk de maximale snelheid op tweebaanswegen buiten de bebouwde kom verlaagd van 90 naar 80 kilometer per uur als er geen afscheiding is tussen de twee rijbanen.
Snelheid is de belangrijkste oorzaak van dodelijke ongevallen in Frankrijk (31%). Het wegennet waarop dodelijke ongevallen het meest voorkomen, is dat van tweerichtingswegen zonder centrale afscheider (55% van verkeersdoden). Vanaf 1 juli 2018 zal de maximaal toegestane snelheid worden verlaagd van 90 tot 80 km per uur op de wegen waar de meeste dodelijke ongevallen plaatsvinden.
Je zult er dus op moeten letten dat je op de Franse binnenwegen niet meer overal maximaal negentig mag rijden na 1 juli 2018. Het wordt op z'n Frans gezegd nog wat verwarrender want Franse departementen mogen nu zelf bepalen waar 80 of 90 wordt gereden. Let dus vooral goed op de borden. Vertrouw ook niet op je navigatiesysteem want als dit niet van een actuele update is voorzien kun je de fout in gaan als je de snelheid van je navigatiesysteem aanhoudt. Let dus vooral goed op de borden langs de weg.
Meer informatie over dit onderwerp vind je op www.securite-routiere.gouv.fr (alleen in het Frans)
Frankrijk kent geen Wegenwacht
In Frankrijk is er geen Wegenwacht of pechhulpdienst zoals wij die van de ANWB gewend zijn.
Als je op de autoroute pech krijgt, bijvoorbeeld een lekke band, mag je die niet op de vluchtstrook zelf vervangen. Je moet gebruik maken van de alarmpalen om pechhulp te vragen.
Een sleepdienst komt je vervolgens ophalen en brengt je naar de dichtstbijzijnde garage om het probleem te verhelpen.
In het kader van de veiligheid mogen er langs de tolweg geen reparaties worden uitgevoerd!
ANWB Wegenwacht® in Frankrijk
De ANWB Wegenwacht is in Frankrijk een aanrader!
Kom je met pech te staan dan bel je de ANWB alarmcentrale op dit nummer: +31 70 314 14 14 (Tip: zet het nummer in je mobiele telefoon én in die van je partner of een reisgenoot).
De ANWB schakelt dan de lokale pechhulp in. Je hoeft dan niet in het Frans duidelijk te maken wat je probleem is. Vervolgens wordt een sleepdienst ingeschakeld die je komt helpen.
Aanrader! Sluit een ANWB Wegenwacht Europa af.
Je bent dan op je reis naar en in Frankrijk verzekerd van een aantal belangrijk zaken zoals:
- Pechhulp in België, Luxemburg en Frankrijk (en alle andere Europese landen) inclusief Nederland.
- Vervangend vervoer in het buitenland
- Professionele hulp bij pech en ongelukken
- De ANWB heeft een steunpunt in Lyon
- In drukke periodes (zomer en winter) heeft de ANWB speciale teams op de weg in de gele wegenwachtauto's
© foto ANWB Wegenwacht
Tanken in Frankrijk en blokkade op rekening.
Brandstof voor de auto of motor is in Frankrijk voordeliger dan in Nederland.
Maar hoeveel? Dat is sterk afhankelijk van de plaats waar je gaat tanken. Net als in Nederland is de benzine langs de snelweg het duurst. Als je van de snelweg afgaat kun je vaak 20 tot 30 cent goedkoper tanken.
Vooral de tankstations bij de grote supermarkten (Auchan, Carrefour, Cora, Géant, Intermarché, Leclerq, Super U) zijn het voordeligst. Je vindt er steeds vaker onbemande tankstations waar je ook met je Nederlandse betaalpas kunt betalen (zie hierna)
In Frankrijk heb je deze brandstoffen:
- SP95 = loodvrij normaal (Euro95)
- SP98 = loodvrij super (Superplus98)
- E10 = nieuwe vervanger voor loodvrij normaal met 10% ethanol. Kan in meeste auto's. Kijk bij je merk
- E85 = biobrandstof op basis van 85% ethanol en 15% benzine
- Gasoil / Gazole = diesel
- Gpl = LPG
Let op! je mag in Frankrijk maximaal 10 liter brandstof in een extra tank/jerrycan meenemen. In België en Luxemburg is dit echter niet toegestaan.
Wil je benzine besparen en zuinig rijden? Zorg er dan voor dat je autobanden in orde zijn en deze de juiste spanning hebben. Op de website van Tirendo vind je onder tips handige informatie over bandenspanning en autobanden.
Help! Mijn rekening is geblokkeerd na het tanken in Frankrijk
Betalen met een betaalpas bij een Frans tankstation roept soms vragen op.
Je kunt gewoon pinnen zoals in Nederland maar als je goed oplet zul je in het scherm zien dat je tot € 100 of € 150 kunt tanken. Dit bedrag wordt op je bankrekening geblokkeerd tot het geld van je Nederlandse bank is ontvangen. Ook als je maar voor € 50 euro hebt getankt! Houdt hier dus rekening mee.
Vraag of neem altijd een bonnetje! Het geblokkeerde bedrag wordt na een paar dagen weer vrijgegeven. Je hebt dus niet € 100 of € 150 betaald. Als het goed is staat bij de omschrijving op je bankrekening de tekst "reservering".
Onze tip: tank in Frankrijk in één tankbeurt zoveel mogelijk.
Als je bijvoorbeeld 3 x € 35 euro tankt in een paar dagen dan wordt er maximaal € 450 gereserveerd en dus geblokkeerd. Daar kun je niet over beschikken. Meestal duurt het een paar dagen maar wij hebben ook wel eens een reservering van een week gehad.
Kun je deze blokkades vermijden? Het antwoord is simpel ja! Hoe? gebruik een creditcard voor het tanken!
Alcoholtesters Frankrijk sinds mei 2020 niet meer verplicht
In Frankrijk waren alcoholtesters tot eind mei 2020 verplicht in de auto maar ook voor motorrijders. Alleen de wet was wat schimmig dus werd er niet beboet als je ze niet had. Ook werd er niet gecontroleerd. Per 22 mei 2020 is deze verplichting ook wettelijk afgeschaft en is een alcoholtester niet meer verplicht.
Bij 0,5 promille alcohol in je bloed ben je in overtreding. Heb je je rijbewijs korter dan 3 jaar? Dan is 0,2 promille het maximum en dat is al met 1 glas alcohol bereikt. In Frankrijk wordt nog regelmatig rond lunchtijd op alcoholgebruik in het verkeer gecontroleerd. Je kunt voor jezelf problemen voorkomen door toch testers bij je te hebben zodat je zeker weet dat je niet veel alcohol in je bloed hebt. Op de testers moeten deze codes staan van het Franse NF keurmerk: NF X20 702 of NF X20 704. Alleen deze testers zijn officieel erkend! Voorkom discussie en bestel ze online. Ze kosten bijna niets dus bestel er gelijk een paar.
Flitspaalsignalering, navigatiesystemen en nog meer regels.
In Frankrijk is het verboden om apparatuur in bezit te hebben die waarschuwt voor flitspalen. Op alle apparaten met GPS of radardetectie moet deze functie compleet verwijderd worden (het uitschakelen is onvoldoende). De boete kan € 1500 bedragen.
Denk er aan dat dit ook geld voor laptops, tablets en smartphones die je bij je hebt en waar navigatiesystemen op staan.
Boetes in Frankrijk voor snelheidsovertredingen zijn niet mals. En de marges waarop bekeurd wordt zijn vaak lager dan in Nederland. Kijk maar eens naar dit overzicht:
- wegen met maximum snelheid van 50 km per uur, boetes vanaf € 135 (bij overschrijding snelheid tot 20 km per uur)
- wegen met maximum snelheid van meer dan 50 km per uur:
- tot 20 kilometer te hard, boetes vanaf € 68
- 20 tot 50 kilometer te hard, boetes vanaf € 135 en maximaal 3 jaar ontzegging rijbevoegdheid
- meer dan 50 kilometer te hard, boetes vanaf € 1500 en maximaal 3 jaar ontzegging rijbevoegdheid
#Veiligheidsvest
Als je in Frankrijk met pech langs de weg staat is de bestuurder van de auto verplicht om een veiligheidsvest te dragen. Ze nemen nauwelijks plaats in dus voor de passagiers kun je er ook een paar in de auto leggen. Oh ja... leg ze niet in de kofferbak want zodra je uitstapt moet je er een aan hebben.
Ga je met een motor? Dan is een veiligheidsvest ook verplicht bij pech. Als motorrijder moet je ook CE-goedgekeurde handschoenen hebben. Dit geldt ook voor de bijrijder!
#Gevarendriehoek
Deze moet je in Frankrijk ook verplicht in de auto hebben. Bij pech of een ongeval moet je de gevaren driehoek op ruime afstand van de auto plaatsen. Je moet ook de knipperlichten van de auto aanzetten. Heb je pech op de autoroute? Dan mag je de gevarenhoek niet plaatsen. Trek meteen je veiligheidsvest aan ga zo snel mogelijk achter de vangrail en bel daar de hulpdiensten. Bestuurder en inzittenden moeten dan zo snel mogelijk uitstappen aan de bestuurderskant!
#Slippers: Geen slippers aan achter het stuur
In Nederland is rijden met slippers aan achter het stuur niet verboden. Maar handig is het niet. Het risico dat je voeten van de pedalen afglijden is groot en ook kan een slipper achter een pedaal blijven hangen. In Nederland is het dan wel niet bij wet verboden maar als je op deze manier een ongeluk veroorzaakt kun je wel aansprakelijk worden gesteld.
In Frankrijk (en Spanje ook) is rijden met slippers achter het stuur gewoon verboden en riskeer je een boete als je wordt aangehouden of betrokken bent bij een aanrijding en je hebt slippers aan. Ons advies is om voor je eigen veiligheid en die van de inzittenden niet in gevaar te brengen en geen slippers te dragen in de auto en zeker niet in Frankrijk!
#Brildrager? Reservebril is verplicht in Frankrijk
Draag je een bril of lenzen? In Frankrijk is het niet verplicht om een reservebril in de auto te hebben. Maar de ANWB adviseert mensen die een bril of contactlenzen dragen en een rijbewijs hebben waar beperking code 01 op staat altijd te zorgen voor een reservebril in de auto.
#Oortelefoontjes in het verkeer uit den boze!
Heb je als bestuurder regelmatig oortelefoontjes van je smartphone in je oren tijdens het rijden? Het is in Frankrijk verboden sinds 1-6-2015 verboden. Als je gesnapt wordt volgt een boete van € 135. Bluetooth headsets en koptelefoons zijn ook verboden. Het gaat daarbij niet alleen om telefoongesprekken maar ook voor het luisteren van muziek of radio. Deze maatregel is ook van toepassing op motorrijders en andere rijdende verkeersdeelnemers (dus ook op de fiets mag je geen oordopjes in om muziek te luisteren!).
#Mobiel bellen in het verkeer
Als bestuurder van een voertuig, motor, bromfiets, scooter of fiets mag je tijden het rijden geen mobiele telefoon vasthouden. Dit is dus meer dan bellen. Fiets je met een telefoon in je hand dan ben je dus in principe al strafbaar. De bestuurder mag binnen zijn gezichtsveld ook geen scherm zoals een videospel, tablet, of dvd speler hebben. In principe zou dus de medepassagier op de voorstoel niet op een tablet mogen kijken als dit in het gezichtsveld van de bestuurder is. In 2018 is er zelfs een bestuurder veroordeeld tot een boete die op straat naast zijn auto stond te bellen!
Er is één uitzondering waarbij je in de auto wél mag bellen en dat is alleen als je bij pech of een ongeluk de hulpdiensten of politie wilt bellen.
#Niks in je handen
Je mag je in het verkeer nooit laten afleiden. Daarom kun je in Frankrijk ook beboet worden als je iets in je handen vasthoudt. Denk aan een sigaret roken, een flesje drinken vasthouden, of iets eten terwijl je rijdt. Je mag ook niets uit je dashboard kastje pakken als bestuurder. Dit kan je een boete opleveren.
ECO vignetten voor de auto: Crit’AIR
In Frankrijk is er een nieuwe milieuwet die 1 juli 2016 in werking is getreden. Het houdt in dat auto's een milieusticker, de Crit’AIR, moeten hebben.
Vanaf 1 juli 2016 is mogen bijvoorbeeld auto's van voor 1 januari 2016 niet meer de stad in binnen de Ring van de Boulevard Phériphérique (je mag er wel mee over de Blvd Phériphérique).
#Milieusticker Crit'Air in Parijs en andere steden
vanaf 1-1-2017 is het in Parijs niet meer toegestaan de stad in te rijden zonde Crit’AIR milieusticker. Vanaf 1 mei 2017 is de Milieusticker ook verplicht voor buitenlandse voertuigen.
Er zijn geen uitzonderingen voor particulieren. Op één na. Als je een geldige Europese gehandicaptenparkeerkaart hebt die duidelijk zichtbaar in de auto ligt. Vergeet ook niet je laadkabel mee te nemen bij elektrische voertuigen!
#Crit'AIR sticker online bestellen
De Crit’AIR geldt voor alle motorvoertuigen en dus ook voor motoren, quads, scooters campers en vrachtwagens. Voor buitenlanders is is de sticker nog niet online te bestellen.
Wij raden aan om rechtstreeks op de originele site de sticker te bestellen omdat deze dan slechts een paar euro kost. Er zijn ook commerciële partijen waar de sticker wordt aangeboden maar dan betaal je al gauw € 20 en meer.
De sticker kan besteld worden via certificat-air.gouv.fr. De kosten zijn maar een paar euro. Als je de bevestiging afdrukt dan is deze tijdelijk geldig als bewijs als je de sticker nog niet hebt ontvangen voor je vertrekt.
De sticker is nu al van toepassing als je van de randwegen deze steden in rijdt:
- Annecy
- Chambéry
- Clermont-Ferrand / Puy-de-Dôme (departement)
- Grenoble / Isère (departement)
- Lille
- Lyon
- Parijs
- Rennes
- Straatsburg
- Toulouse / Haute-Garonne (departement)
- Valence / Drôme (departement)
Let op: soms voeren andere regio's of grote steden ook (tijdelijk) de verplichting van een milieusticker in. Departementen en steden kunnen direct dit soort maatregelen invoeren bij toenemende extreme luchtvervuiling. Naast het instellen van een tijdelijke milieuzone kunnen er ook aanpassingen zijn in de maximumsnelheid.
Er zijn 6 kleuren en categorieën:
- Groen: Voertuigen met 0% emissie en 100% elektrisch of rijdend op waterstof.
- Paars: Alle gas- en plug-in hybride voertuigen, Euronorm 5, 6 benzinevoertuigen, Euronorm 6 benzinevrachtwagen
- Geel: Euronorm 4 benzinewagens, Euronorm 5 benzinewagens, Euronorm 5, 6 dieselvoertuigen, Euronorm 6 dieseltrucks
- Oranje: Euronorm 2, 3 benzinewagens, Euronorm 3, 4 benzinewagens, Euronorm 4 dieselvoertuigen, Euronorm 5 dieseltrucks, Euronorm 2 - 2 wielen.
- Bruin: Euronorm 3-dieselvoertuigen, Euronorm 4-dieseltrucks, 2 wielen zonder standaard van juni 2000 tot juni 2004
- Grijs/zwart: Euronorm 2 dieselvoertuigen, Euronorm 3 diesel vrachtwagens.
De Euronorm staat op het kentekenbewijs van de auto vermeld. Dit wordt ook wel de emissieklasse genoemd.
Meer info vind je op de website van de ANWB. In dit artikel wordt eenvoudig uitgelegd hoe je de sticker voor nog geen 5 euro zelf kunt bestellen.